Pentru Romania este prea devreme sa discutam de Big Data pe scara larga, exceptand cateva companii mari sau institutiile de stat, majoritatea inca sunt la nivelul normal de informatii. Oricare ar fi nivelul, prelucrarea si vizualizarea datelor este o problema reala care solicita multe resurse. Pentru multi Excel-ul este tool-ul care le stie pe toate, altii au chiar functii personalizate de analiza/vizualizare in CRM-uri sau tool-urile de management.
In paralel cu Excel-ul, s-au dezvoltat instrumente dedicate de business intelligence sau efectiv pentru prelucrarea si vizualizarea datelor. Ca web analytist este necesar sa poti prelucra datele mai mult de tool-ul de colectare si raportare. Oricare ar fi tool-ul de web analytics pe care site-ul il are instalat, apare nevoia de prelucrare personalizata, iar pentru asta ai nevoie de software dedicat. Pana nu demult, Excel-ul era solutia potrivita pentru mine, asta pana cand o aplicatie de nivel superior in vizualizare a introdus noi functii.
Nu-mi amintesc exact cand am aflat prima data de Tableau, insa stiam ca este un puternic tool de vizualizare a datelor si poate sa lucreze la un nivel pe care nici un alt tool nu o face. In decembrie 2012 s-a anuntat un feature foarte util pentru web analistii care lucreaza cu Google Analytics. Prin noul conector, Tableau permite importul de date din Google Analytics intr-o maniera rapida si flexibila. Cu aceasta functie, a reusit sa-mi atraga toata atentia si am inceput sa-i acord tot mai mult timp.
Despre Tableau
Tableau vine cu o abordare total diferita in vizualizarea si analiza datelor. Stie sa lucreze cu date din multe formate si este capabil sa se conecteze la peste 30 de tipuri de baze de date. De exemplu, majoritatea magazinelor online si site-urile in general au toate informatiile in tabele de tip SQL sau MySQL, Tableau este capabil sa se conecteze direct la ele si sa ia informatiile. Este doar o procedura simpla sa te conectezi la tabela de vanzari, spre exemplu, si dupa sa incepi sa analizezi tot ce se vinde. La asta mai ramane o conectare la aplicatia de gestiune si mixul obtinut este unul perfect pentru un start in business intelligence.
Tableau are 4 formate principale de licentiere, pe scurt ele se prezinta astfel:
- Tableau Public – poate sa importe fisiere text, Excel si Microsoft Acces. Salvarea este doar in contul public disponibil online. Este gratuit.
- Tableau Desktop Personal Edition – este versiunea de mai sus, doar ca de aceasta data totul se poate salva local, pe serverul public sau pe serverul privat daca exista Tableau Server cumparat. Costul e de 999$/user.
- Tableau Desktop Professional Edition – Aceasta este versiunea cea mai puternica, capabila sa lucreze cu toate cele 30+ baze de date, sa salveze totul local sau online. Costul e de 1999$/user.
- Tableau Server – acesta este varianta prin care datele pot fi publicate spre a fi vizualizate de oricine din organizatie. Pentru oricare din versiunile de lucru, exista posibilitatea de upload in varianta publica, insa pentru ca datele sa fie private online, este nevoie de Tableau Server. Costurile sunt custom, iar pentru Tableau Server Online, licenta este de 500$/user/an.
Ca si lucru, versiunile de lucru nu au limitari in ceea ce priveste partea de prelucrare si vizualizare, diferentele sunt pe conectare si salvare. O comparare a lor este disponibila aici.
Tableau vs. Excel
Orice analiza mai avansata a datelor din Google Analytics sau alt tool de web analytics, ajunge inevitabil intr-un tool de prelucrare, de cele mai multe ori Excel sau ceva echivalent. Pentru Excel exista si cateva pluginuri dedicate pentru conectarea la Google Analytics. Marea problema la Excel este modul in care poti realiza vizualizari si viteza de lucru pe documentele cu cateva zeci sau sute de mii de inregistrari. Excelul are o limita de 1 milion inregistrari intr-un document, in timp ce Tableau poate lucra cu un numar nelimitat de inregistrari.
Sunt un fan al Excel-ului si am reusit sa mut in el multe dintre calculele interesante din web analytics si web performance in general. Nu de putine ori am fost nevoit sa combin date din AdWords, Analytics si CRM-ul intern, iar Excel-ul era singurul capabil sa faca asta dupa dorintele mele. Imaginea de mai sus este dintr-un panou de sincronizare a datelor din 4 medii diferite.
Am inceput, in schimb, sa renunt la Excel pe la inceputul anului cand am trecut pe Tableau Public. Cum Tableau 8, care permitea conectarea la Google Analytics avea sa apara in martie, m-am gandit sa ma “antrenez” cu varianta publica, pe atunci la versiunea 7. Cred ca cel mai interesant lucru pentru mine a fost modul in care poti lucra cu inregistrarile de tip data/ora si reprezentarea lor pe zile, saptamani, luni, trimestre si chiar ani. In Excel este o munca de ore sa obtii ceea ce face Tableau in cateva minute si doar cateva click-uri. Pe langa asta, cunoaste functiile pe care le are si Excel-ul si permite crearea de formule la un nivel avansat.
Vizualizari din cateva clickuri
Pana in septembrie am profitat cat am putut de versiunea gratuita, insa exportul constant din Analytics si salvarea online au inceput sa devina incomode, de aceea am decis ca-i momentul sa trec la versiunea Desktop Professional Edition, sa ma pot conecta direct la Analytics. A trecut o luna de lucru si pot spune ca am reusit sa profit doar de o parte din posibilitatile pe care tool-ul le poate oferi.
Cele mai interesante vizualizari si analize, le-am facut pe datele din magazinele online. Acolo in doar cateva clickuri poti importa datele dintr-un an (uneori au trecut de 500 000 inregistrari) si sa obtii trenduri de vanzari si mix-uri intre campaniile de AdWords si ceea ce ele vand la nivel de produse. Multe dintre prelucrari le stie si Analytics-ul prin custom reports, insa este departe de calculele de ROI sau crearea de grafice custom. Pe langa asta, cand apare nevoia de combinari de date, Analytics inca este incepator la acest capitol.
Vanzarile pe categorii de produse dintr-un an
Graficul de mai jos este o reprezentare rapida a vanzarilor totale, pe categorii de produse, segmentat pe fiecare luna. In doar cateva clickuri, se pot vedea evolutiile pe zile, saptamani sau zi din saptamana. In cateva minute, poti defini procentul de profit din fiecare categorie si astfel sa se aiba o vizualizare si a ROI-ului.
O vizualizare ca aceasta se obtine in maxim 10-15 minute daca se cunoaste aplicatia bine, in Excel asa ceva nu cred ca se poate face intr-un timp rezonabil avand in vedere ca sunt aproximativ 250 000 inregistrari.
Heatmap cu paginile vizualizate
O alta vizualizare interesanta este una prezentata de Analytics Pros la conferinta Tableau de anul acesta. Desi parea complexa la prima vedere, este simplu de facut si utila de analizat. In cazul de fata este un site de prezentare in care ceea ce am numit eu sectiuni, sunt grupuri de pagini. In total sunt cateva zeci de pagini, dar grupurile importante acelea sunt.
Primul tabel este cu heatmap-ul accesarilor pe zilele saptamanii, iar urmatorul este cu aceleasi zile ale saptamanii, dar cu un extra de ore. In cazul de fata se vede un maxim pe sectiunile de tarife si unul din servicii, iar ca zile, primele 4 din saptamana sunt cele mai active.
Pentru a fi mai clara vizualizarea pe ore, am redus numarul de culori si astfel este mai clar care ore sunt mai active.
Mai departe, am trecut la analiza Time on page ca medie pe sectiune. Rezultatul este cel de mai jos.
Concluzii
Voi incerca sa fac o traditie din scrierea de articole cu referire la Tableau, chiar daca utilizarea lui in Web Analytics este o noutate la nivel global si numarul web analistilor care stapanesc softul este unul relativ redus. Sper totusi, ca in viitor, ca orice specialist senior in web analytics din Romania sa stapaneasca bine acest soft sau altul similar si sa publice informatii utile colegilor de industrie.
Bogdan Pantoc
Latest posts by Bogdan Pantoc (see all)
- 10 lucruri învățate după 2 milioane de euro în campanii plătite în YouTube Ro - October 3, 2022
- Trackingul campaniilor în lumea multi-channel - April 29, 2017
- Ce aduce mai mult trafic in site din Facebook: Share-ul sau Foto cu link in post? - February 18, 2015